Andreas Engesvik formger tapet för Photowall

Från huvudet till handen. Följ med bakom kulisserna där den norska framstående designern Andreas Engesvik avslöjar hur han gick tillväga när han skapade tapetmönster för Photowall.

Det hela började egentligen för ungefär två år sedan. Ett möte mellan en designer och en designchef. En designer som satt Oslos designscen på kartan och som i de flesta sammanhang kallats Norges främsta designer. Själv kallar han sig kort och gott Andreas Engesvik och är i dagarna aktuell med att lansera tapetkollektionen Manuscript för Photowall. Men om vi backar lite, till någonstans mitt emellan deras möte och idag, till när processen satte igång hos Andreas. 

Andreas Engesvik
Andreas Engesvik
Det började i huvudet. Där tänkte jag och definierade – vad ska jag göra? Sedan lyssnade jag fram några tankar som var oberoende av de andra, och som förhoppningsvis också skulle ha en betydelse för andra människor.  

Efter att ha lyssnat in och fångat några tankar var det dags att börja skissa. Allt Andreas hade att förhålla sig till inför skissarbetet var att motivet skulle fungera på väggen. Men att skapa tvådimensionella mönster visade sig vara lite annorlunda från det tredimensionella som Andreas var van vid. 

"Det var svårt. Jag trodde det skulle vara lätt, men det tvådimensionella skiljer sig mycket från det tredimensionella som jag är van att jobba med. Här fick jag granska och tänka utifrån det enkla," säger Andreas Engesvik.

Inför den här kollektionen tog Andreas inspiration från äldre tekniker och här handlade om att handens närvaro skulle synas. Alla motiv målades för hand och trycks sedan digitalt i Photowalls studio i Skarpnäck. 

"Jag har länge varit fascinerad av handens avtryck och egenskap att skapa ting. Då det digitala ofta relateras till teknik knyter handens uttryck snarare an till kroppen, sinnet och naturen. Handen blev i det här fallet också helt avgörande för huvudet då vi ville skilja den digitala trycktekniken till något mer analogt."

Shelter Yellow
Shelter Yellow

Kollektionens tre motiv som Andreas Engesvik döpt till RainShelter och Berries är alla levande bevis på att handen varit där. Linjernas och prickarnas ojämnhet skapar utrymme för tolkning och avslöjar att de inte är skapade av en maskin. Tittar man noga på motivet Rain, går det nästan att se när Andreas har gjort en andningspaus. Men motiven avspeglar inte bara handens närvaro, utan också vad det är vi ser och hur vi ser det.  

 Även om formerna är enkla så vill jag att de ska väcka liv i människors förmåga att skapa associationer.  

Därför kan det komma sig att några som tittar på motivet Rain kanske ser regn som smattrar hårt mot marken, men hos någon annan förvandlas nog de blå strecken till något helt annat, kanske kakelfogar? 

Rain Blue
Rain Blue

Men, tillbaka till det första mötet mellan en designchef och Andreas Engesvik. Vi frågade Andreas vad som egentligen gjorde att han valde göra tapetmotiv för Photowall? 

"Det var för att jag tycker att alla hemmets delar är intressanta, men också för att jag ville jobba med Amber – Photowalls designchef," avslutar Andreas Engesvik. 

Berries Red
Berries Red

Om Andreas Engesvik

Formgivit har Andreas Engesvik gjort länge. Efter en magisterexamen från National College of Art and Design, startade han det egna företaget Norway Says. Nio år senare grundade han Andreas Engesvik, Oslo, där han idag samarbetar med internationella märken som till exempel Iittala, Muuto och Fogia. 

Andreas tapetkollektion Manuscript finns exklusivt hos Photowall och beställs som måttanpassade fototapeter för 325 kronor per kvadratmeter. Interiörbilderna är stylade av AnnaLeena Leino och fotograferade av Kristofer Johnsson. Bilderna på Andreas är fotograferade av Siren Lauvdal.