
Tysk heminredning
Det finns många bra saker med tysk heminredning som folk älskar. Vi vet alla vad det är när det kommer till produkter, du kommer nämna många av dem, som öl, bilar, bröd och annat. Alla produceras men stor hänsyn till deras kvalitet. Heminredningen har också haft ett stort inflytande på världen och den tillämpas och används.
Den tyska inredningsdesignens historia
Den tyska inredningsdesignens historia påverkades starkt under Biedermeier-perioden. Detta var en tid i centraleuropa mellan 1815 och 1848. Fokus låg mer på medelklassen då det var en period när den växte. Den här perioden betecknar en specifik stil inom litteratur, musik, visuell konst och inredningsdesign. Biedermayer observerades i Tyskland, Österrike och minimalt i Skandinavien.
Under den här perioden låg fokus mer på rena linjer och minmal utsmyckning, principer som hämtade inspiration från Biedermeiers utilitaristiska princip. Möbler och stil var mer praktiska, mindre pretentiösa och blekt virke och med minimal utsmyckning och förgyllda dekorationer. Nyckelfaktorerna var klarhet, proportioner och återhållsamhet.
Under 1900-talet fokuserade Bauhaus, den välkända tyska designskolan, på olika konstverks helhet. Bauhausstilen hat influerad andra inredningsstilar genom att kombinera konst och industriellt hantverk. Men skolans principer saknar fortfarande en egen heminredningsprofil. Experter menar att när man fokuserar på ett konstverks helhet missade man helt enkelt husägarnas behov.
Den nya metoden i tysk heminredning
Det är ovanligt att ha strikta regler när det kommer till heminredning i Tyskland. Det är vanligare för husägare att skapa sin egen heminredningsstil. Därför är konsulterar folk inte en heminredningsdesigner. När det kommer till produktion så finns det inget tvivel om at Tyskland ligger i framkant, men har fortfarande inte blivit världsledande inom heminredning.
I USA, Storbritannien och Italien ligger betoningen mer på själva inredningen medan heminredning i Tyskland fokuserar mer på objekt, som soffan, hyllorna eller en stol. Tonvikten är på hantverket och det industriella tillvägagångssättet i designvärlden.
Den industriella designen pausades efter andra världkriget och det var inte förrän under rekonstruktionen på 1950-talet som allting startade upp igen. Det sägs att den tyska inredningsdesignens kan bara spåras under den här återhämtningsperioden. Det börjar nu bli möjligtatt prova nya saker, för samhällets bästa. Mellan 1970- och 1980-talet började en rad tyska universitet erbjuda kandidat- och magsiterexamenprgram i inredningsdesign. För att kalla sig expert inom "Innenarchitektur" (inredning) måsta man möta alla krav och blivit certifierad. Den långdragna processen och kraven från industrin gjorde av många uppåtsträvande individer valde att kalla sig designers snarare än inredningsdesigners.
Tyskland har gått från en industriellt inspirerad inredningsdesign till att en modern design med samhällsansvar i fokus. Den tyska inredninsgdesignens fokus ligger numera på vad som är relevant för samhället. Yngred designers lär sig nya sätt att skapa inredningsdesign genom att applicera den på den sociala kontexten. Till exempel, utveckling av heminredningsdesign av hög kvalitet för handikappade och de äldre. I Tyskland anser man att design ska vara mer än bara attraktiv, den ska ta ett ansvar för omvärlden.
Australia
Austria
Belgium (Dutch)
Canada (English)
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Ireland
Italy
Japan
Luxembourg (French)
Netherlands
New Zealand
Norway
Poland
Portugal
Romania
Singapore
Spain
Sweden
Switzerland (French)
USA
United Kingdom
Other Countries